Henk Minnaard

Wednesday 12/06/2019

Projectleider Dura Vermeer

Henk Minnaard is projectleider bij Dura Vermeer. Een van zijn grootste opdrachten is het verbeteren van 1.400 bewoonde woningen in tuindorp Vreewijk, Rotterdam. Samen met woningcorporatie Havensteder opereren ze als één team: Vreewijk Verder. Dat zorgt niet alleen voor een prettige samenwerking, maar ook voor transparante communicatie tussen uitvoerder, corporatie en huurder. En dat resulteert in tevreden bewoners. Henk vertelt hoe Dura Vermeer  het heeft aangepakt.

 

“De woningen stonden op de nominatie om gesloopt te worden. Dat was tegen het zere been van de buurt; bewoners kwamen in opstand. Door de weerstand van de huurders stond corporatie Havensteder dan ook 1-0 achter toen het verbeterplan in de wijk van start ging. Het was knokken om het vertrouwen te winnen bij de huurder. Bewoners maakten zich hard voor Vreewijk. Zij voelen dit als hún tuindorp, waar ze gelukkig zijn en met liefde wonen. Als Dura Vermeer begrijpen we dan ook dat we eerst weer het vertrouwen moeten opbouwen. Dat betekent veel duidelijkheid geven over de werkzaamheden en zorgen voor voorspelbaarheid. We voelen ons een samenwerkingspartner van Havensteder, en zorgen we dat we hen op technisch en sociaal vlak ontzorgen. Samen zetten we de huurder centraal.

Samen inventariseren

We begonnen met een intensieve opnameperiode om de woningen klaar te maken voor de toekomst en in ere te herstellen. Alle woningen zijn geïnventariseerd om te zien wat eraan mankeert. Vervolgens brachten we in kaart welke technische maatregelen en specifieke ingrepen we konden standaardiseren. Zo krijgen alle woningen min of meer dezelfde werkzaamheden, wat handig is voor de planning.

Tijdelijk het huis uit

Een van de werkzaamheden is het vervangen van de vloeren waardoor huurders tijdelijk niet in hun woning verblijven. Dat is best ingrijpend voor een bewoner want zij worden geadviseerd om hun huis uit te gaan en doen dit vaak ook. In zo’n situatie is het belangrijk duidelijk te zijn over de planning, het tijdelijke logeeradres, de verhuisservice, welke voorzieningen we treffen en hoe bewoners de woning na het groot onderhoud weer terugkrijgen.

5 elementen voor transparante communicatie en een prettige samenwerking op de werkvloer

Voor heldere communicatie over het project, de inventarisatie en de uitvoering gebruiken we verschillende communicatiemiddelen om iedereen goed en op tijd in te lichten. Daarmee voorkom je ook veel misverstanden.

  1. Meterkastlijst
    Elke woning heeft een zogenaamde meterkastlijst. Hierop staat precies welke werkzaamheden plaatsvinden, en die gebeuren altijd in overleg met de bewoners. Ze kunnen op deze lijst ook hun wensen aanvinken. Bijvoorbeeld de kleur van de keuken, het tegelwerk of behoud van bepaalde elementen. Die lijst kan men op de meterkast hangen. Zo’n lijst is noodzakelijk om het bouwproces in goede banen te leiden.

  2. Vertrouwde gezichten op de werkvloer
    We opereren als één team en zorgen dat dezelfde medewerkers zoveel mogelijk op dit project blijven werken. Op die manier blijven onze gezichten vertrouwd in de wijk en leren mensen je kennen.

  3. Dagkalender
    De bewoners krijgen met een dagkalender inzicht in de werkzaamheden in hun woning van dag tot dag. Zo komt niemand voor verrassingen te staan.

  4. Het spreekuur
    In het spreekuur staan huurders 1-op-1 in contact met onze uitvoerders en sociaal begeleiders. Dit concept sloeg zo goed aan dat we het spreekuur hebben losgelaten. Bewoners kunnen nu elk moment bij ons binnenlopen. 9 van de 10 keer loopt een bewoner weg met een bevredigend antwoord.

  5. Woonconsulenten inschakelen
    Havensteder en wij als aannemer hebben meerdere woonconsulenten ingeschakeld. Bouwkundige en technische vragen worden op die manier gefilterd waardoor ze sneller bij de juiste persoon terechtkomen. Dit houdt de lijntjes kort.

Verschil maken met communicatie

Al met al hebben we het voor elkaar gekregen dat iedereen weer dezelfde stip aan de horizon ziet.  Er was zorg in de wijk over de aanpak, maar door de bewoner centraal te zetten en samen met Havensteder te zorgen voor de juiste informatie, focussen we op rust in de wijk en gaan bewoners met een positief gevoel terug naar hun woning.”

Deze website gebruikt cookies om te zorgen dat u de beste ervaring heeft op onze website. Klik hier om onze privacy policy te bekijken

Sluiten