Jan Brugman

Monday 16/04/2018

Directeur RijswijkBuiten

De wijk RijswijkBuiten is een parel op het gebied van duurzaamheid. Van media en gemeentes tot wethouders en gebiedsontwikkelaars: iedereen is in rep en roer over de gasloze nieuwbouwwijk. Als man van het eerste uur kent Jan Brugman, directeur van RijswijkBuiten, het volledige verhaal achter het vernieuwende succes van de wijk.


Jan Brugman: “Het jaar is 2008. Duurzaamheid was een opkomend thema in Nederland. Iedere gemeente wilde er wel iets mee. Maar er was ook een financiële crisis, wat een gezonde marktwerking in de weg stond. Hierdoor leek duurzaamheid toch nog iets voor de bevlogen idealist. Als gemeente Rijswijk stonden we echter aan de vooravond van een nieuwe woonwijk. Dus dan houd je de trends in de gaten en luister je naar wat de omgeving en de politiek als belangrijk ervaart. Gaandeweg is onze duurzaamheidsambitie zo gegroeid. Tot het moment daar is dat je je nek uit moet steken en de voortrekkersrol gewoon ook maar moet pakken.”


Hoe hebben jullie invulling gegeven aan deze rol?

“Ik herinner me nog goed de discussie die we voerden bij het slaan van de eerste paal in april 2013. Die ging over wijkidentiteit. Want gasloos bouwen, was natuurlijk vernieuwend. Een hele wijk nog wel! Maar de consument wil gewoon een comfortabele woning met een goed contract. We hebben daarom stellig gezegd: we maken van RijswijkBuiten geen experiment. Centraal staat de gezonde wijk. Want men zegt niet: ik woon in een nul-op-de-meter-woning, maar ik woon in Sion of Parkrijk. Het hele project door investeren we dus volop in de communicatie met en naar alle stakeholders.”

 

Wat communiceren jullie dan?

“We hebben heel veel uitgelegd. Wat krijg je in de woning, hoe gaat alles werken en waarom is goede ventilatie zo belangrijk. In alle fasen richten wij ons consequent op het creëren van draagvlak. Zowel bij de consumenten, de overheid, het gemeentebestuur als de marktpartijen. In die verbinding ligt niet alleen mijn grootste rol, maar daar zit ook de grootste winst. Trots ben ik dan ook op de bewonerscommissie. Bij de oprichting hiervan gaf ik aan: maak niet de fout om over alles te klagen dat niet bevalt, maar denk na waar je als wijk trots op kunt zijn en organiseer gezamenlijke activiteiten. Dat is goed op gang gekomen. We communiceren in vertrouwen en met wederzijds begrip. En soms valt er wat te mopperen, maar vaker valt er wat te vieren.”

Zoals?

“Stedenbouwkundig is de wijk echt onderscheidend. We realiseren drie duurzame buurten met een eigen identiteit, maar behouden één uitstraling. De verbinding zoek je via kenmerkende elementen, zoals de gevelarchitectuur, wijkhistorie en openbare voorzieningen. Zo zijn de straten nagenoeg autovrij en is er volop ruimte voor fruitbomen. Daarbij stond Rijswijk jarenlang bekend als grijswijk. We wilden dus een aantrekkelijker vestigingsklimaat creëren. Dat doe je bijvoorbeeld via een aanbod van verschillende woontypen. En ja hoor, veel jonge mensen kopen nu een huis.”


Hoe zorg je dat duurzaamheid ook bij de bewoners gaat leven?

“Vooral de technische snufjes in huis vindt men natuurlijk stoer. Maar als de tuin vervolgens vol staat met steen en loungesets wil je uitdragen dat niet alleen het huis, maar de hele omgeving duurzaam is. Die doorleving blijft een constante taak. En niet alleen bij de bewoners. De eerste vraag die we geregeld van gemeentes krijgen is niet, hoe realiseer je het totaalplaatje? Maar, hoe hebben jullie gasloos kunnen bouwen? Ik zeg dan: dat had je al lang moeten doen. Ingewikkeld is het niet. Het draait om een stukje techniek en goed isoleren. De échte meerwaarde zit in de wijkcompositie. In het geval van RijswijkBuiten draait dat om duurzaam grondgebruik.”
 

Waar ben je zelf enorm trots op?

“Iedere dag zie je de wijk opbloeien. Daar geniet ik en ons team echt van. Van ieder plan ken ik het achterliggende verhaal. Zo loopt er een project waarbij bewoners hun eigen droomhuis kunnen realiseren. Dat gaat soms over hele uitgesproken woonwensen, zoals een keuken op de hele begane grond of een geluidsdichte kamer voor een ziek familielid. Dat deze ruimte er binnen ons concept is, maakt dit project voor mij bijzonder. Er zijn inmiddels 1200 woningen verkocht. Met nog ruim 2000 woningen te gaan, verwachten we het project in 2024 af te ronden.”


En dan op naar de volgende wijk?

“Wie weet. Voor het laatste deel van de wijk hebben we een groep jonge talenten bij Dura Vermeer en VolkerWessels uitgedaagd te kijken naar vooruitstrevende concepten. Daarbij gaat het echt om de next step in duurzaamheid. Van andere woonvormen, inventief gebruik van de openbare ruimte tot het stimuleren van communities. Zo geven we het stokje over en ik ben benieuwd wat de nieuwe generatie doorontwikkeld op het gebied van disruptieve duurzaamheidsplannen. Als bewoners de duurzaamheidsambities dan ook nog eens overnemen, is het project voor mij echt geslaagd.”

Deze website gebruikt cookies om te zorgen dat u de beste ervaring heeft op onze website. Klik hier om onze privacy policy te bekijken

Sluiten